معرفی آب انبار کیش به همراه عکس های این مکان سنتی

معرفی آب انبار کیش به همراه عکس های این مکان سنتی

تور کیش : جزیره زیبا کیش مکان های تفریحی زیادی دارد اما در کنار این تفریحات جاذبه ها و مکان های گردشگری زیبا و قدیمی دیگری نیزد در این جزیره وجود دارد. امروز در این مطلب به معرفی آب انبار کیش به همراه عکس های این مکان سنتی خواهیم پرداخت.

به گزارش سفر ما :آب انبارها در قدیم الایام یکی از روشهای ذخیره آب آشامیدنی بوده است و ایرانیان معماری ویژه ای برای نگهداری از آب داشته اند.

در سال 72 ساخت آب انبار پنج بادگیر کیش جهت جمع آوری آب های سطحی در محل یک آب انبار باستانی در محدوده شهر حریره در نزدیکی مجموعه درخت سبز ساخته شد ، یک آب انبار دو قلو با پنج بادگیر و دو گنبد؛ به سبک معماری سنتی یزدی. بادگیرها عمل خنک کردن آب انبار را در این سبک معماری انجام می دهند.

روزنه‌های ورودی و بادگیرها هوای داخل آب‌انبار را در فصول گرم سال متعادل و حتی خنک می‌سازند. برخورد باد با آب داخل آب انبار به این مهم کمک می‌کند. در حال حاضر با توجه به اینکه دیگر آبی در آب‌انبار نیست خنکی هوا کمتر احساس می‌شود. روزنه بالای گنبدهای این آب‌انبار به تهویه هوا کمک می‌کند.

با توجه به ساخت و سازهای کیش و از بین رفتن مسیر آبهای سطحی منتهی به آب انبارهای سنتی، این آب انبارها کاربری اصلی خود را از دست داده و امروزه از دستگاه های آب شیرین کن برای تهیه آب شیرین استفاده می شود. معماری خاص این بنا یاد آور ایام گذشته و برای گردشگران بسیار جالب و دیدنی است.

آب‌انبار سنتی جزیره کیش اکنون تنها به صورت یک آب انبار نمایشی درآمده است، به طوری که مسیر پاشیر آب انبار عوض شده تا بازدیدکنندگان بتوانند از داخل محوطه‌ های آبگیر آن بازدید کنند.

آب انبار کیش

کیش